miercuri, 25 februarie 2009

"Cununiile, pe timpul sovieticilor, se făceau noaptea!"


Ioan Capaclî este preot la biserica ortodoxă din Oziornoe din anul 1981. E de loc de pe lângă Comrat (Republica Moldova), din neam de găgăuzi. "De când am venit aici am învăţat româneşte, de la bătrânele din sat", ne spune, convins însă că limba lui română nu este "atât de curată". "Când am venit eu aici, mai lucrau puţine biserici în regiune, vreo 80 cu totul.
40 de kilometri de jur-împrejur nu mai era altă biserică. La noi, cu mila lui Dumnezeu, a funcţionat tot timpul." Biserica din Babele a început a fi ridicată în anul 1851, însă pe o fundaţie mai veche, datând de la începutul secolului al XIX-lea. În perioada sovieticilor, îşi aminteşte părintele, biserica îşi ţinea rosturile ei la lumina zilei, "însă, pentru cununat, biserica lucra noaptea".

Părintele Ioan Capaclî ne povesteşte că la început nu scria nimic despre cununiile astea în documentele bisericii - "că dacă veneau să ne ia arhivele să nu găsească vreun nume scris. În cinci ani, trecusem în scripte numai trei cununii. La începutul lui 1985, ajunsesem la nişte neînţelegeri cu starostele. «De ce sunt atât de puţini trecuţi?». Şi atunci, în februarie 1985, am trecut că s-au făcut 15 cununii. M-au chemat la raion şi m-au întrebat: «Dar ce faceţi la Babele cu religia? Că până acu' s-au cununat trei în cinci ani şi acuma 15 într-o lună?». Iaca, atunci, ce i-am răspuns nacealnicului (şefului - n.n.): «Voi nu mulgeţi 10 litri de lapte şi scrieţi că aţi muls 100? Ia, şi eu, aşa, fac o cununie şi scriu că am făcut 10...»".

In Jurnalul National din 26 februarie 2009

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu